Hem   Dragspelsexpo    Kontakt     Aktiviteter

Ransäters Dragspelsexpo är ett samlingsnamn för dragspelskultur i Värmland med bland annat material om Bälgspel vid landsvägskanten, olika gåvor med dragspelsanknytning som donerats till Hembygdsföreningen, musikforskningsverksamhet, utbildning, utställningar mm.

Upprinnelsen till Ransäters Dragspelsexpo är en fin gåva 1990 från Gunvor Ohlander, Iowa, USA. Hon donerade den förnämliga samling som hennes man Gunnar Ohlander samlade under sin tid i Amerika till Ransäters Hembygdsgård. Idégivare till och förmedlare av donationen var Lars Ek. Övriga huvuddonatorer är Ray Sundqvist, Walter Eriksson, Jeanne Widman och Ralph Johnson.

Under 10 års tid har i olika omgångar ett mycket omfattande dataregistreringsarbete gjorts av den musik som dragspelsmusik-samlingen innehåller och arbetet fortlöper med att digitalt överföra musik från skivor, rullband och kassetter. I dag kan den som är intresserad av musiksamlingen själv välja ut vilka musikstycken man önskar ta del av och även göra en beställning av sin privata CD.

Musiksamlingen från Gunnar Ohlander är unik i sitt slag. Den är samlad utifrån ett amerikanskt perspektiv med stark anknytning till Skandinavien. Här finns många dragspelare från hela världen representerade. Samlingen består bland annat av: 290 rullband, 750 LP/EP-skivor, 3100 78-varvsskivor, 50 fonografrullar, kassetter, fotoalbum, mm mm.

Välkommen till Ransäters Dragspelsexpo som under Bälgspelsveckan har öppet alla dagar. Dragspelsexpo är inrymt i en byggnad inne på Hembygdsgården i närheten av stugbyn.

Vill du beställa din egen CD ur musikarkivet? Gå då till www.dragspelsexpo.com. Du kan även ta del av material från datalistor där musiken ännu inte är digitaliserad. Beställningslistor finns på Dragspelsexpo.

27709533_1824948300862852_654300359097190114_o1jpg

ÅRETS DRAGSPELARE
Tommy Nilsson, Örebro, har av SDR:s medlemmar utsetts till årets dragspelare 2017.
Läs mer på www.dragspelsforbundet.se

Listan av de förgående årens " Årets dragspelare "

1991 Anders Larssson

2015 Bernt Andersson
2016 Leo Florin
2017 Tommy Nilsson

radiojpg Exporadion februari. Musik med bl.a. Erik Frank, Lars Karlsson, Ørskog Trekkspillorkester, Odd Arne Halaas, Sven-Ola "Pröjsarn" Rydstrand, Ottar Johansen, Hakon Swärd, Vetlanda Dragspelsklubb m.fl.

Minneskonserten med Ragnar Sundquist och Sven Hylén från bälgspelsveckan i Ransäter. Här ser vi några av de förträffliga dragspelsartister som medverkar i programmet.

23826007_1471387276280350_6410011171726833417_ojpg

23826117_1471386522947092_3428786168377219956_ojpg